BRÝLE A ŘÍZENÍ – fitry, povrchové úpravy

BRÝLE A ŘÍZENÍ

Jen asi čtvrtina řidičů vidí dobře! Zdá se Vám to málo? A přesto to tak je

Věděli jste, že dle legislativy je kontrola zraku na řidičský průkaz jen při autoškole a pak až v 60 letech?

A víte, že se zrak během života vyvíjí a není stejný ve 20 a v 60?

Špatný zrak je velký problém, přesto ho takřka nikdo neřeší!
Řidiče, který špatně vidí, by šlo přirovnat k opilému nebo velmi unavenému. Také špatně odhaduje vzdálenosti, má pomalejší reakce a pozdě rozeznává značky,”

Každý den řešíme bezpečnost na silnicích v podobě agresivních řidičů, nevyježděných začátečníků nebo seniorů. Ti všichni nám často připadají nebezpeční. Nikdo ale bohužel neřeší, jestli každý, kdo sedá za volant, má v pořádku zrak. Přitom řidič se špatným zrakem může být stejně nebezpečný jako ten, který řídí pod vlivem alkoholu nebo drog.

Prohlídka u očního lékaře je povinná pro každého nového řidiče když si žádá o řidičský průkaz (nejčastěji v 18 letech). A pak až v pětašedesáti. Po tu dobu nikdo oči většině řidičů nekontroluje, přitom každý pátý řidič v Česku má vadu zraku, ale neví o tom a nepoužívá žádnou oční korekci!

CO DOPORUČUJEME?

Jednou za rok/ dva si nechte oči zkontrolovat optometristou, zda dioptrie, které máte jsou ještě vyhovující. Pokud nenosíte brýle, je i tak vhodné se zastavit zrak zkontrolovat, protože mnohdy se stane, že si lidé myslí, že vidí perfektně ale opak je pravdou. Jak můžete vědět, že vidíte dobře, když nevíte jak máte vidět?  

ŽÁDNÉ OKO NENÍ DOKONALÉ

Ale i po správné korekci se může stát, že večer za šera se se nebudete cítit za volantem úplně pohodlně, protože oko není dokonalá koule bez vad ale vždy nějaké vady zůstávají. Ty se nazývají zkratkou HOA – aberace vyšších řádů.  

 

Za všechno může zornička. Při roztažení zornice dopadá do oka více paprsků – a ty se lámou jinak, že s menší zorničkou. Až 60% lidí má za šera tzv. myopický shift, to znamená že za šera se oční vada zhruba ještě o půl dioptrie zhorší. Další lidé mají hypermetropický shift (asi 20%) a těm se vada také zhorší, ale na opačnou stranu, do plusu. Jen minimálnímu procentu se vada vůbec nezmění. Proto, pokud není korekce správná, pak je pro většinu lidí mnohem nepříjemnější řízení večer za šera nebo zhoršeného počasí. A problém mohou pociťovat i lidi, kteří běžně ve dne vidí bez problému. Tento problém by se dal popsat jako rozprsklé světla, oslňující protijedoucí auta, barevné vady a mnoho dalšího. 

 

Největší vliv na co nejpříjemnější a ostřejší vidění má samozřejmě klasická korekce, protože když máte nosit například -3 dioptrie tak bez brýlí prostě ostře neuvidíte ani kdybyste se snažili sebevíc. Ale když má někdo jen čtvrt/ půl dioptrie o které ani neví, tady už je to jiná situace. Protože za situace, kdy je šero, zhoršené počasí se vada ještě zhorší a z půl dioptrie se může klidně stát jedna dioptrie, pak je jasné že brýle v tomto případě jsou nutností, přestože si to nemusíte vůbec uvědomovat. 

CO MŮŽE PŘI ŘÍZENÍ POMOCT?

Polarizační filtry ve slunečních brýlích představují skvělý doplněk pro ty, kteří tráví hodně času za volantem. Perfektně eliminují odlesky a odrazy od silnice (například když prší a pak začne svítit sluníčko nebo odraz od sněhu) a ostatních povrchů, což znamená, že řidiči nejsou tolik oslněni, zejména za slunečného dne nebo na mokré cestě. Také zvyšují kontrast a jas, což pomáhá lépe rozeznat detaily na silnici, zejména v podmínkách s nízkým osvětlením. A hodí se nejen za volantem, ale také při outdoorových aktivitách, na pláži nebo při sportu. 

 

Žlutý filtr je vhodný zejména pro řidiče, kteří často jezdí v nočních hodinách. Jelikož zvyšuje kontrast, používá se za soumraku, šera nebo za mlhavého počasí. Pomáhá také snižit oslnění způsobené jinými vozidly nebo světly v nočním provozu. A díky filtraci modrého světla může žlutý filtr pomoci snížit únavu očí při dlouhých cestách. Žluté filtry se neomezují pouze na řízení, ale dají se využít při sportech, jako jsou střelba nebo lyžování, kde mohou opět zvýšit kontrast a zlepšit viditelnost.  

Povrchová úprava brýlí na řízení (např. DRIVESAFE) je navržena tak, aby se dala použít pro celodenní nošení, nejen při řízení, a na první pohled si na brýlích této úpravy nemusíte ani všimnout. Filtr pro řízení je navržen tak, aby minimalizoval oslnění od protijedoucích vozidel nebo odrazů od povrchu silnice a zároveň zlepšil kontrast. Nvíc optimalizuje viditelnosti určitých barev, což může být užitečné pro rozpoznávání světelných signálů a jiných barevných indikátorů. 

 

B.I.G. NORM – brýlové čočky B.I.G. NORM si dokáží poradit i s aberacemi vyšších řádů HOA. Více o těchto čočkách viz B.I.G. NORM 

Nejdůležitější je samozřejmě přesná korekce. Přesné změření zraku nabízíme i u nás v optice. Jako bonus doporučujeme brýlové čočky vyrobené pomocí AI o kterých jsme již psali ve článku B.I.G. NORM nebo použít nějaké filtry. 

PRAVIDELNÉ KONTROLY ZRAKU – minimálně jednou za 2 roky 

SPRÁVNÁ KOREKCE – správná korekce je základ úspěchu 

B.I.G. NORM brýlová korekce – pro ještě ostřejší a kvlaitnější vidění 

RŮZNÉ FILTRY – polarizační, žlutý